Havneforskrifter på høring Stortinget vedtok den 21. juni 2019 en ny havne- og farvannslov, som skal tre i kraft 1. januar 2020. I disse dager er en rekke forskriftene ute til høring, og der kan alle – du, jeg og Hvermansen – komme med innspill.
Godsoverføring i bakevja? Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) sier til Moderne Transport at godsoverføring fra vei til sjø har en hatt en «svak måloppnåelse». Han ruller opp ermene for tøffere tak.
- Mangler troverdighet - Forslaget til ny Havne- og farvannslov er oppskriften på et dyrt og dårlig havnetilbud langs kysten -- og bidrar til å svekke sjøtransportens evne til å konkurrere mot veitransporten.
To skritt frem - og ett tilbake - Det er et paradoks, at «Havnasjonen» Norge ikke kan greie å legge til rette for mer sjøtransport langs sin egen kyst, skriver Tor Arne Borge, administrerende direktør i Kystrederiene, i dette innlegget.
Sterkt kritiske til ny havne- og farvannslov Regjeringen har foreslått ny havne- og farvannslov, men lovforslaget vil ikke bidra til mer sjøtransport, sier Tor Arne Borge, administrerende direktør i Kystrederiene.
Forslag til ny havne- og farvannslov Formålet med utredningen «Sjøveien videre – Forslag til ny havne- og farvannslov» er å fremme sjøtransport som transportform og legge til rette for effektiv, sikker og miljøvennlig drift av havn og bruk av farvann.
Dette mener Norske Havner Havnelovutvalget presenterte 1. mars forslag til ny havne- og farvannslov. Forslaget inneholder flere større endringer fra dagens lov, og Norske Havner påpeker de tre viktigste endringsforslagene.